Stammende – behandling

Der findes forskellige behandlinger til stamming afhængigt af en persons alder og deres omstændigheder.

En tale- og sprogterapeut (SLT) vil arbejde sammen med dig, dit barn og uddannelsespersonalet for at udarbejde en passende behandlingsplan for dit barn.

En SLT kan også arbejde med voksne, der stammer, for at finde måder at forbedre flydende tale og reducere den indvirkning, stammende har på deres liv.

Du kan muligvis få adgang til psykologisk terapi for at hjælpe med eventuelle følelsesmæssige problemer forbundet med talevanskeligheder.

Tale- og sprogterapi er bredt tilgængelig på for folk, der stammer, selvom serviceniveauet og ventetiderne varierer over hele landet. Nogle behandlinger, såsom feedback-enheder, finansieres muligvis ikke.

Hvis du er 18 år eller derover og ikke kan få behandling i dit område, tilbyder Stamma (The British Stammering Association) taleterapi via et videoopkald ved hjælp af Skype eller Facetime .

Indirekte terapi

Indirekte terapi er hvor forældre foretager ændringer i den måde, de kommunikerer på og i hjemmemiljøet, snarere end at fokusere direkte på deres barns tale.

Hvis dit barn er under 5 år, er det sandsynligvis den fremgangsmåde, som din terapeut vil foreslå, at du prøver først.

Men hvis et lille barn har stammet i flere måneder, og det ser ud til at blive værre, kan det være bedst at starte direkte behandling med det samme.

Indirekte tilgange er ofte baseret på konceptet om, at børn begynder at stamme, når de ikke kan følge med de krav, der stilles til deres sprogkundskaber.

Disse “krav” kan komme fra andre mennesker omkring dem eller fra et barns egen entusiasme og vilje til at kommunikere.

Målet med indirekte terapi er at skabe et miljø, hvor et barn føler mindre pres, når det taler.

Dette kan omfatte:

  • taler langsomt og roligt til dit barn
  • opmuntrende til skift og lytning i familien
  • gøre mere af det, der ser ud til at hjælpe dit barns flydende – for eksempel chatte om, hvad du og dit barn laver sammen, såsom at lege, lave mad, gå til førskole eller se på yndlingsbøger
  • ikke afbryde eller kritisere dit barn
  • gør familiemiljøet så afslappende og roligt som muligt


Direkte terapi

Yngre børn

Lidcombe-programmet er en udbredt direkte adfærdsmæssig terapi til behandling af stammende hos små børn.

Det er designet til at blive udført af barnets forældre under vejledning af en tale- og sprogterapeut (SLT).

Lidcombe-programmet er baseret på princippet om at give ensartet feedback til dit barn om deres tale på en venlig, ikke-fordømmende og støttende måde.

Webstedet Taleforstyrrelse har flere oplysninger om Lidcombe-programmet .

Ældre børn

Stamling, der vedvarer, indtil et barn er gammelt nok til at gå i skole, er betydeligt mere udfordrende at behandle.

Efterhånden som tiden går, bliver virkningerne af stammende en yderligere del af problemet. Disse inkluderer angst for at tale, frygt for stammende og følelse af forlegenhed.

Terapi med ældre børn og voksne vil ofte tage hensyn til både taleadfærd og de sociale, følelsesmæssige og psykologiske aspekter af stamming.

Hos børn i skolealderen bruges direkte terapi ofte til at:

  • hjælpe med at forbedre flydende
  • hjælpe barnet med at forstå mere om stamming
  • del oplevelser med andre, der stammer
  • arbejde på følelser forbundet med stammende, såsom frygt og angst
  • forbedre kommunikationsevner
  • udvikle selvtillid og positive holdninger

Andre behandlingsmuligheder

Ud over direkte og indirekte terapi er der andre muligheder, der kan hjælpe mennesker, der stammer, især ældre børn og voksne med vedvarende stamming og dem, der udvikler stammer senere i livet (erhvervet eller stammende sent).

Psykologiske terapier

Disse inkluderer løsningsfokuseret kort terapi (SFBT), personlig konstruktionsterapi, neurolinguistisk programmering (NLP) og kognitiv adfærdsterapi (CBT) .

Disse terapier behandler ikke stamming direkte, men kan være nyttige, hvis du oplever negative følelser som et resultat af din stamming.

Feedback-enheder

Feedbackenheder ændrer den måde, du hører din egen stemme på. De omfatter:

  • forsinket auditiv feedback (DAF) – disse afspiller din stemme tilbage til dig en brøkdel af et sekund efter at have talt
  • frekvensforskudt auditiv feedback (FSAF) – disse spiller din stemme tilbage til dig ved en lavere eller højere frekvens
  • kombinerede DAF / FSAF-enheder – disse bruger en kombination af begge ovennævnte metoder

Disse enheder er ofte monteret inde i eller omkring øret, svarende til et høreapparat , og kan hjælpe med at forbedre flydende sprog hos nogle mennesker. Der er også apps til smartphones og computere, der fungerer på samme måde.

Disse teknikker fungerer ikke for alle og kan være vanskelige at bruge i nogle talesituationer. Enhederne er generelt ikke tilgængelige på .

Få mere at vide om elektroniske enheder og apps fra Stamma.

Taler til nogen, der stammer

Når du snakker med nogen, der stammer, så prøv at:

  • undgå at afslutte deres sætninger, hvis de kæmper for at få deres ord ud
  • Giv dem nok tid til at afslutte, hvad de siger uden at afbryde
  • undgå at bede dem om at tale hurtigere eller langsommere
  • vise interesse for, hvad de siger, ikke hvordan de siger det, og hold øjenkontakt

Tal langsomt og roligt, når du taler til et lille barn, der stammer. Brug korte sætninger og simpelt sprog for at mindske kommunikationskravene til barnet.

Overvæld ikke dit barn ved at tale for hurtigt. Sørg for at give dem tid til at forstå og behandle det, du har sagt, og udarbejd deres svar.