Dysleksi – diagnose

Jo tidligere et barn med dysleksi diagnosticeres, jo mere effektive uddannelsesmæssige indgreb vil sandsynligvis være.

Men at identificere dysleksi hos små børn kan være svært for både forældre og lærere, fordi tegn og symptomer ikke altid er tydelige.

Hvis du er bekymret for dit barn

Hvis du er bekymret for dit barns fremskridt med læsning og skrivning, skal du først tale med deres lærer. Det kan også være en god idé at mødes med andet personale på skolen.

Hvis der er en vedvarende bekymring, skal du tage dit barn til en læge. Det kan være, at dit barn har helbredsproblemer, der påvirker deres evne til at læse eller skrive.

For eksempel kan de have:

Hvis dit barn ikke har nogen åbenlyse underliggende sundhedsmæssige problemer for at forklare deres indlæringsvanskeligheder, kan det være, at de ikke reagerer særlig godt på undervisningsmetoden, og det kan være nødvendigt med en anden tilgang.

Læs om håndtering af dysleksi for at få flere oplysninger om pædagogiske indgreb, der kan hjælpe.

Dysleksi vurderinger

Hvis der stadig er bekymring for dit barns fremskridt, efter at de har modtaget yderligere undervisning og støtte, kan det være en god ide at have en mere dybtgående vurdering.

Dette kan udføres af en uddannelsespsykolog eller en passende kvalificeret specialist i dysleksi.

De vil være i stand til at støtte dig, dit barn og dit barns lærere ved at hjælpe med at forbedre forståelsen af dit barns læringsvanskeligheder og foreslå interventioner, der kan hjælpe dem.

Anmodning om en vurdering

Der er forskellige måder at anmode om en vurdering til dit barn, selvom det undertiden kan være en tidskrævende og frustrerende proces.

Det første skridt er at møde dit barns lærer og skolens specialpædagogiske koordinator (SENCO) for at drøfte dine bekymringer og eventuelle indgreb, der allerede er prøvet.

Hvis dit barn fortsat har vanskeligheder på trods af indgreb, kan du bede om, at de henvises til vurdering af en uddannelsespsykolog fra kommunen eller en anden specialist i dysleksi.

The Independent Parental Special Education Advice (IPSEA) er en uafhængig velgørenhedsorganisation for forældre til børn med særlige behov.

IPSEA tilbyder ikke vurdering selv, men dets websted indeholder oplysninger om trin, du kan tage for at få dit barns behov vurderet af andre organisationer.

Eller du kan henvende dig direkte til en uafhængig uddannelsespsykolog eller en anden kvalificeret fagmand.

Du kan finde et bibliotek over chartrede psykologer på British Psychological Society’s hjemmeside.

Du kan også kontakte en national eller lokal dysleksiforening for hjælp til at arrangere en vurdering.

Vurderingsproceduren

Før vurderingen finder sted, kan du og dit barns skole få tilsendt et spørgeskema, der spørger om dit barn og relaterede spørgsmål, såsom:

  • den generelle tilstand af deres helbred
  • hvor godt de udfører bestemte opgaver
  • hvad du synes skal ændre

Selve vurderingen kan omfatte at observere dit barn i deres læringsmiljø, tale med nøgle voksne, der er involveret i dit barns læring, og bede dit barn om at deltage i en række tests.

Disse tests kan undersøge dit barns:

  • læse- og skriveevner
  • sprogudvikling og ordforråd
  • logisk ræsonnement
  • hukommelse
  • den hastighed, de kan behandle visuel og auditiv (lyd) information
  • organisatoriske færdigheder
  • tilgange til læring

Hvad sker der bagefter

Når dit barn er blevet vurderet, modtager du en rapport, der beskriver deres styrker og svagheder med anbefalinger om, hvad der kan gøres for at forbedre de områder, de har problemer med.

Afhængig af sværhedsgraden af dit barns indlæringsvanskeligheder, kan det være muligt for deres vanskeligheder at blive styret gennem specialundervisningsbehov (SEN) , en handlingsplan udarbejdet af deres skole og deres forældre.

SEN-støtte erstatter den individuelle uddannelsesplan (IEP), men nogle skoler bruger muligvis stadig IEP’er.

I et lille antal tilfælde, hvor et barns vanskeligheder ikke forbedres, og der ikke ser ud til, at der sker fremskridt, kan du anmode om en mere omfattende vurdering, der dækker alle aspekter af dit barns udvikling.

Dette ville resultere i, at der udarbejdes en mere formel uddannelsesplan for dit barn, kendt som en uddannelses sundhedsplan (EHC).

Dette beskriver, hvad dit barns uddannelsesmæssige behov er, og den nødvendige støtte til at imødekomme disse behov i et dokument, der gennemgås formelt hvert år.

Besøg GOV.UK for at få flere oplysninger om børn med særlige uddannelsesmæssige behov og handicap (SEND) .