Dysleksi – ledelse

Mens dysleksi er et livslangt problem, er der en række specialiserede pædagogiske indgreb, der kan hjælpe børn med deres læsning og skrivning.

Disse indgreb er generelt mest effektive, hvis de startes i en ung alder.

Typen og omfanget af den nødvendige intervention afhænger af sværhedsgraden af dit barns vanskeligheder.

En specifik handlingsplan for dit barn kan blive udarbejdet og implementeret af deres skole.

De fleste almindelige skoler skal kunne tilbyde passende indgreb til dit barn, selvom et lille antal børn kan have gavn af at gå på en specialskole.

Uddannelsesinterventioner

En række uddannelsesmæssige interventioner og programmer er tilgængelige for børn med dysleksi.

Disse kan spænde fra regelmæssig undervisning i små grupper med en læringsassistent, der leverer arbejde, der er fastlagt af lærerpersonalet, til 1 til 1 lektioner med en specialistlærer.

De fleste indgreb fokuserer på fonologiske færdigheder, hvilket er evnen til at identificere og behandle ordlyde. Disse indgreb kaldes ofte lyd.

Fonikinterventioner kan omfatte at lære et barn at:

  • genkende og identificere lyde i talte ord (for eksempel hjælpe dem med at genkende, at selv korte ord som “hat” faktisk består af 3 lyde: “h”, “a” og “t”)
  • kombinere bogstaver for at skabe ord, og brug ordene over tid til at skabe mere komplekse sætninger
  • øv dig i at læse ord nøjagtigt for at hjælpe dem med at læse hurtigere
  • overvåge deres egen forståelse, mens de læser (for eksempel ved at tilskynde dem til at stille spørgsmål, hvis de bemærker huller i deres forståelse)

Disse indgreb skal ideelt set leveres på en meget struktureret måde med udvikling i små trin og bør involvere regelmæssigt at øve det, der er lært.

Det kan også hjælpe, hvis dit barn undervises på en multisensorisk måde, hvor de bruger flere sanser på samme tid.

Et eksempel på multisensorisk undervisning er, hvor et barn læres at se bogstavet “a”, sige dets navn og lyd og skrive det i luften, alt sammen på samme tid.


Hvordan du kan hjælpe dit barn

Som forælder er du måske usikker på den bedste måde at hjælpe dit barn på.

Læs for dit barn

Dette vil forbedre deres ordforråd og lyttefærdigheder og vil også tilskynde deres interesse for bøger.

Del læsning

Begge læser nogle af bogen og diskuterer derefter, hvad der sker, eller hvad der kan ske.

Overlæring

Du kan blive træt af at læse dit barns yndlingsbog igen og igen, men gentagelse styrker deres forståelse og betyder, at de bliver fortrolige med teksten.

Lydløs læsning

Børn har også brug for chancen for at læse alene for at tilskynde deres uafhængighed og flydende.

Gør læsning sjov

Læsning skal være en fornøjelse, ikke en opgave. Brug bøger om emner, dit barn er interesseret i, og sørg for, at læsning finder sted i et afslappet og behageligt miljø.

Forældre spiller også en vigtig rolle i at forbedre deres barns tillid, så det er vigtigt at opmuntre og støtte dit barn, når de lærer.


Teknologi til ældre børn

Mange ældre børn med dysleksi føler sig mere komfortable med at arbejde med en computer end en træningsbog.

Dette kan skyldes, at en computer bruger et visuelt miljø, der bedre passer til deres lærings- og arbejdsmetode.

Tekstbehandlingsprogrammer kan også være nyttige, fordi de har en stavekontrol og en autokorrektionsfacilitet, der kan fremhæve fejl i dit barns skrivning.

De fleste webbrowsere og tekstbehandlingssoftware har også tekst-til-tale-funktioner, hvor computeren læser teksten, som den vises på skærmen.

Talegenkendelsessoftware kan også bruges til at oversætte det, som en person siger, til skrevet tekst.

Denne software kan være nyttig for børn med dysleksi, fordi deres verbale færdigheder ofte er bedre end deres skrivning.

Der er også mange pædagogiske interaktive softwareapplikationer, der kan give dit barn en mere engagerende måde at lære et emne på, snarere end blot at læse fra en lærebog.


Voksne

Meget af de råd og teknikker, der bruges til at hjælpe børn med dysleksi, er også relevante for voksne.

Brug af teknologi, såsom tekstbehandlere og elektroniske arrangører, kan hjælpe med din skrivning og organisering af daglige aktiviteter.

Brug af en multisensorisk tilgang til læring kan være nyttigt. For eksempel kan du bruge en digital optager til at optage en forelæsning og derefter lytte til den, mens du læser dine noter.

Det kan også være nyttigt at opdele store opgaver og aktiviteter i mindre trin.

Hvis du har brug for at udarbejde en plan eller lave notater om et bestemt emne, kan det være nyttigt at oprette et mind map i stedet for at skrive en liste.

Mind maps er diagrammer, der bruger billeder og nøgleord til at skabe en visuel repræsentation af et emne eller en plan.

Justeringer på arbejdspladsen

Hvis du er på arbejde, så lad din arbejdsgiver vide, at du har dysleksi, da de ifølge loven skal foretage rimelige tilpasninger af arbejdspladsen for at hjælpe dig.

Eksempler på rimelige justeringer kan omfatte:

  • giver dig hjælpteknologi, såsom digitale optagere eller tale-til-tekst-software
  • giver dig instruktioner mundtligt snarere end skriftligt
  • giver dig ekstra tid til opgaver, du finder særligt vanskelige
  • giver dig information i formater, du finder tilgængelige

Læs mere om dine rettigheder på arbejdspladsen på GOV.UK.