Klumpfod

Klubfod (også kaldet talipes) er en fødselsdefekt, der kan påvirke den ene eller begge fødder. Tidlig behandling hjælper normalt med at rette det.

Billede af klubben

Kredit:

DR MA ANSAR / SCIENCE FOTO BIBLIOTEK

Hvis din baby har klubben, peger den ene eller begge fødder nedad og indad med fodsålen bagud.

Klubben er ikke smertefuld for babyer, men hvis den ikke behandles, kan den blive smertefuld og gøre det vanskeligt at gå, når de bliver ældre.

Klubben er ret almindelig og påvirker ca. 1 baby ud af hver 1.000 fødte i Storbritannien. Begge fødder er påvirket af ca. halvdelen af disse babyer.

Diagnosticering af klubben

Klubben diagnosticeres normalt, efter at en baby er født, selvom den kan ses under graviditet under den rutinemæssige ultralydsscanning, der udføres mellem 18 og 21 uger.

Klubben kan ikke behandles før fødslen, men at afhente problemet under graviditeten betyder, at du kan tale med læger og finde ud af, hvad du kan forvente, efter at din baby er født.

Nogle babyer er født med normale fødder, der er i en unormal position, fordi de er blevet klemt i livmoderen.

Fødderne korrigerer normalt sig selv efter 3 måneder, men nogle babyer har muligvis brug for et par fysioterapi-sessioner.

Behandler klubben

Behandling for klumpfod starter normalt inden for en uge eller to efter din baby er født.

En teknik kendt som Ponseti-metoden er den vigtigste behandling for klubben i dag.

Dette indebærer forsigtigt at manipulere din babys fod til en bedre position og derefter sætte den i en rollebesætning. Dette gentages hver uge i ca. 5 til 8 uger.

Efter den sidste rollebesætning har de fleste babyer brug for en mindre operation for at løsne senen bag på anklen (akillessenen).

Dette gøres ved hjælp af lokalbedøvelse . Det hjælper med at frigøre deres fod i en mere naturlig position.

Din baby bliver nødt til at bære specielle støvler fastgjort til hinanden med en bar for at forhindre klubben igen.

De skal kun have dem på fuld tid i de første 3 måneder og derefter natten over, indtil de er 4 eller 5 år gamle.

Barnets fødder med støvler fastgjort til baren

Kredit:

DR P. MARAZZI / SCIENCE FOTO BIBLIOTEK

Outlook

Næsten alle børn, der behandles med Ponseti-metoden, har smertefri fødder, der ser normalt ud.

De fleste lærer at gå i den sædvanlige alder og kan nyde fysiske aktiviteter, herunder sport, når de er ældre.

Børn, der kun har en berørt fod, kan have et lidt kortere ben og en mindre fod på den ene side.

Dette kan betyde, at dit barn er lidt mindre mobil og bliver hurtigere træt end andre børn.

Før Ponseti-metoden blev klubben ofte behandlet med kirurgi for at ændre fodens position. Dette var ikke altid effektivt og førte til langsigtede smerter og stivhed for nogle voksne.

Tilbagefald

Nogle gange kan klubben komme tilbage, især hvis behandlingen ikke følges nøjagtigt.

Hvis det kommer tilbage, kan det være nødvendigt at gentage nogle af behandlingstrinene.

Årsager til klubben

I de fleste tilfælde er årsagen til klumpfod ikke kendt, men der kan være et genetisk link, da det kan køre i familier.

Hvis du har et barn med fodfod, er din chance for at få et andet barn med tilstanden ca. 1 ud af 35.

Hvis en forælder har klumpfod, er der omkring 1 ud af 30 chance for, at din baby får det.

Hvis begge forældre har tilstanden, øges dette til ca. 1 til 3 chance.

I sjældne tilfælde er klubben forbundet med mere alvorlige forhold, såsom spina bifida .

Mere støtte til klubben

Velgørenhedsorganisationen STEPS tilbyder hjælp og støtte til familier med børn med klumpfod og også voksne, der er født med klumpfod.

Ring til deres hjælpelinje på 01925 750271 eller e-mail info@steps-charity.org.uk .

Oplysninger om dit barn

Hvis dit barn har klumpfod, videregiver dit kliniske team oplysninger om ham eller hende til National Congenital Anomaly and Rare Diseases Registration Service (NCARDRS).

Dette hjælper forskere med at finde bedre måder at forebygge og behandle denne tilstand på. Du kan til enhver tid fravælge registret.

Få mere at vide om registret